close
تبلیغات در اینترنت
خرید هاست
پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان,دانلود پ
loading...

فایل می|دانلود پایان نامه و پروژه|فروشگاه محصولات خانگی و اداری|بازاریابی|آگهی رایگان| fileme

پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان,دانلود پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان,خرید پایان نامه ارشد بررسی مش

دانلود پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان

فروشگاه fileme بازدید : 317 سه شنبه 22 دي 1394 نظرات ()

پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان

قیمت: 25000 تومان

فرمت فایل ورد با قابلیت ویرایش

 

تعداد صفحات :90

 

دانشگاه آزاد اسلامي

 

واحد تهران مركزي

 

دانشكده روانشناسي و علوم اجتماعي، گروه روانشناسي

 

پايان‌نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد (M.A)

 

گرايش كودكان استثنايي

 

پایان نامه ارشد بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389

 

چکیده

 

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا از دیدگاه معلمان دوره ی ابتدایی مدارس استثنایی استان خوزستان در سال تحصیلی 90-89 اجرا شد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی بود. جامعه ی آماری: شامل کلیه ی معلمان دوره ی ابتدایی گروه نابینا که در مدارس استثنایی استان خوزستان مشغول به کار می باشند.نمونه و روش نمونه گیری: روش نمونه گیری این پژوهش از نوع تصادفی ساده بود.در این پژوهش تعداد30 نفر از آموزگاران دوره ی ابتدایی گروه نابینا و نیمه بینا شرکت داشتند. روش جمع آوری داده ها و ابزار آن: روش جمع آوری داده های این پژوهش، روش انفرادی است که در اجرای آن از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه ها توسط آموزگاران گروه نابینا تکمیل شد. روش آماری: در این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که: آموزش تخصصی معلمان گروه نابینا، محیط خانوادگی و آموزشی مناسب می تواند موجب بهبود روند یادگیری خط بریل شود. و تفاوت های فردی دانش آموزان نابینا در یادگیری این خط مؤثر است، و کیفیت پایین وسایل نوشتاری می تواند روند یادگیری بریل را کند کند. نتیجه گیری: مشکلات عمده ی دانش آموزان نابینا دریادگیری خط بریل عبارت اند از: کیفیت پایین ابزار و وسایل نوشتار بریل (لوح و قلم)، کوچک بودن واحد نوشتاری خط بریل به نسبت سر انگشتان افراد نابینا، وارونه نوشتن خط بریل در هنگام استفاده از لوح و قلم، حجیم و بزرگ بودن کتاب های بریل به نسبت کتب بینایی، کندی خواندن خط بریل به دلیل این که واحد ادراکی آن یک سلول (خانه) واحد است و خواننده ی بریل نمی تواند در یک زمان چندین کلمه را بخواند، نبود تعامل همسو مابین محیط آموزشی و محیط خانوادگی دانش آموز نابینا، توجه نکردن به تفاوت های فردی در تدوین برنامه ی آموزش انفرادی جهت یادگیری خط بریل. محدودیت ها: دسترسی نداشتن به پرسشنامه ای جامع تر جهت سنجش مشکلات یادگیری خط بریل، محدود بودن اجرای این پژوهش که تنها در دوره ی ابتدایی انجام شد و همچنین همکاری نکردن برخی از معلمان در پاسخگویی به سؤال های پرسشنامه ی محقق ساخته . پیشنهادها: تدوین برنامه آموزش انفرادی بر مبنای تفاوت های فردی و توانایی یادگیرنده، تشویق دانش آموز در استفاده از هشت انگشت به جای دو انگشت جهت بالا بردن سرعت خواندن خط بریل، بالا بردن سطح آگاهی خانواده ی دانش آموز از روند یادگیری بریل و مراحل آن با برگزار نمودن جلسات مشاوره ای با توجه به سطح توان و آگاهی اولیای دانش آموز نابینا و همچنین برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای آموزگاران گروه نابینا در جهت هماهنگی و به روز نمودن اطلاعات آموزشی و رفع مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا.

 

واژگان کلیدی: دانش آموز نابینا، خط بریل.

 

فهرست مطالب

 

چكيده:

 

فصل اول

 

مقدمه

 

بیان مسأله

 

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

 

اهداف کلی تحقیق

 

سؤالهای پژوهشی

 

روش تحقیق

 

جامعه ی آماری

 

نمونه وروش نمونه گیری

 

روش تجزیه وتحلیل داده های آماری

 

متغیرها

 

محدودیت های پژوهش

 

محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر

 

تعاریف واژه ها و اصطلاحات

 

تعریف عملیاتی دانش آموز نابینا

 

تعریف نظری خط بریل

 

تعریف عملیاتی خط بریل

 

فصل دوم

 

مقدمه

 

نگرش دین اسلام نسبت به نابینایان

 

تاریخچه ی آموزش نابینایان در جهان

 

تاریخچه ی آموزش نابینایان در ایران

 

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

 

اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی

 

اهداف آموزش و پرورش نابینایان

 

نابینایی

 

شیوع نابینایی

 

علل نابینایی

 

تعریف و طبقه بندی نابینایی

 

نابینای قانونی(رسمی)[1]و( نیمه بینای قانونی)

 

نابینای آموزشی (تربیتی)

 

ویژگی های افراد نابینا

 

خصوصیات شخصیتی افراد نابینا

 

خصوصیات رفتاری و ظاهری افراد نابینا

 

ارزیابی و تشخیص اختلال بینایی

 

ارزیابی میزان بینایی کودکان ٤ ساله و بزرگ تر

 

تاریخچه ی طرح سنجش

 

اهمیت طرح سنجش

 

دوره های تحصیلی دانش آموزان نابینا

 

حد نصاب تشکیل کلاس در دوره های مختلف تحصیلی گروه نابینا

 

محتوای آموزشی دوره های تحصیلی دانش آموزان نابینا

 

دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان

 

اقدامات آموزشی

 

بریل

 

استفاده از باقیمانده ی دید                                                                                                                                      

 

مهارت های گوش دادن

 

آموزش تحرک

 

جایگزینی کودکان نابینا و نیمه بینا

 

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

 

تحقیقات انجام شده در خارج کشور

 

فصل سوم

 

مقدمه

 

روش تحقیق

 

جامعه ی آماری و حجم آن

 

نمونه و روش نمونه گیری

 

روش جمع آوری داده ها و ابزار آن

 

روایی و پایایی پرسشنامه

 

روش آماری

 

فصل چهارم

 

مقدمه

 

بخش اول : توصيف داده ها

 

بخش دوم : تحليل داده ها

 

فصل پنجم

 

مقدمه

 

خلاصه ی تحقیق

 

نتایج عمده ی تحقیق

 

محدودیت های پژوهش

 

محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر

 

پیشنهادها

 

منابع فارسی

 

منابع انگلیسی

 

پیوست

 

 

 

 

خرید        سوال از فروشنده

محبوب کن - فیس نما شبکه اجتماعی ایران نگاه
محصولات مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره فایل می
سلام / به فروشگاه دانشجویی خوش آمدید/ این فروشگاه بر گرفته از محصولات سایت های معتبر برای دانشجویان و مشتریان گرامی می باشد/
ورود به سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو محصولات
    آمار فروشگاه
  • کل مطالب : 813
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید هفته : 12,815
  • بازدید ماه : 35,299
  • بازدید سال : 190,880
  • بازدید کلی : 722,047